Passioissa seurataan Jeesuksen kärsimystietä Getzemanesta Golgatalle. Ohimennen mainitaan myös Pietarin kieltävän mestarinsa, kuten tämä oli ennustanutkin käyvän. Mutta missä ja millaisin ajatuksin opetuslapset muuten tuona aikana olivat? Tähän hakee vastauksia Säde Bartlingin kahdelle kuorolle ja neljälle solistille sekä kinnorille, eli eräänlaiselle lyyralle säveltämä passiodraama Samaan aikaan toisaalla.
Kuoronjohtaja Hanna Remeksen jatko-opintojen eli tohtorin tutkintoon tähtäävän opintokokonaisuuden osana kuultava konsertti rakentuu kuudestatoista osasta, joista useimmissa on sekä solistien että kuorojen osuuksia.
-Kirkkomusiikin taiteellinen tohtorintutkintoni nousee tarpeesta ymmärtää syvällisemmin vokaalimusiikin mahdollisuuksia välittää evankelis-luterilaisen kirkon sanomaa 2010-luvun lopun ihmisen kokemusmaailmaan peilaten. Taiteellisissa opin- ja taidonnäytteen osissani etsin uudenlaisia musiikillisia ilmaisutapoja kristinuskon käsitteille ja ilmiöille tutkintoani varten tehtävien kuoroteosten kautta, Hanna Remes taustoittaa teoksen syntyprosessia.
Teoksen idea on Bartlingin. Teksti käy kohti nykypäivän ihmistä, menee pinnan alle.
-Musiikin lähtökohtana oli tällä kertaa puhtaasti teksti, joka monin paikoin suorasanaisuutensa takia olikin hieman runomitallisempaa työläämpi sävellettävä. Asetelmahan on, että bändillä on ollut hyvä kiertue, mutta huipennus meneekin sitten hiukan eri tavoin kuin on kuviteltu. Yhtään muutosta en Veli-Pekka Hännisen käsikseen tehnyt, vaan koko satsi myötäilee hänen draamaansa, Säde Bartling punnitsee omaa osuuttaan kokonaisuudessa.
Teoksen kuoro-osuudet ovat suurelta osin henkilöiden ajatusvirtaa, ja niiden tekstit ovat osin suomea, osin arameaa. Solisteina esiintyvät Tommi Niskala Johanneksena, Tuomas Lehtinen Pietarina ja Tomas Takolander Jaakobina, joka myös soittaa teoksen ainoat instrumentaaliosuudet. Maria Magdalenan roolin laulaa teoksen johtaja Hanna Remes. Kuoroina kuullaan Remeksen omia joukkueita, SonorEnsemblea sekä Kilven Kuoroa, välillä yhdessä, välillä erikseen.
-Se kinnor on Jaakobilla koko ajan mukana vähän niin kuin amulettina tai oman persoonan jatkeena. Tällaisia tyyppejähän me tunnemme nykyäänkin, ei mene mihinkään ilman kitaraa. Tällainen asetelma sopii ihan hyvin perusteeksi tällaisen jutun ainoalle soittimelle, Säde Bartling myhäilee.
-Luettuani partituurin ensimmäisen kerran läpi, olin todella vaikuttunut. Ja olen edelleen. Tekstin ja musiikin synteesi on todella vahva, Hanna Remes kiittelee.
Passiodraama Samaan aikaan toisaalla saa kantaesityksensä Kallion kirkossa Helsingissä tiistaina 27.maaliskuuta. Taideyliopiston DocMus-yksikön tuottamaan konserttiin on vapaa pääsy.
Mikko-Oskari Koski
kuva Pentti Mansukoski
Kuvassa Hanna Remes, Säde Bartling ja ohjaaja Ville Saukkonen pohtivat vielä uusia juonia kuorolaisten pään menoksi.