Henkilökohtaisesti tunnustaudun partituurifriikiksi. Minulla on kotonani kolmisen tuhatta partituuria, joita lueskelen siinä, missä toiset lukevat romaaneja, dekkareita tms. Se on jotenkin vain luontevaa luettavaa ja olen harrastanut sitä 15-vuotiaasta. Partituurien myötä tai vähän ennen niitä kiinnostuin säveltäjistä.
Lueskelin nuorena kaikki musiikkitietosanakirjat, mitä käsiini sain ja kirjoitin vihkooni aina vain uusia löytämiäni säveltäjänimiä. Nykyään tuo prosessi tietenkin olisi helpompi esimerkiksi internetin ja Wikipedian myötä. No, mutta tulipahan tehtyä ja opittua useita säveltäjänimiä, jotka myöhemmin konkretisoituivat partituurien tai kuullun musiikin myötä.
Kun aloitin opintoni Sibelius-Akatemiassa oli minusta, nuorukaisesta, järisyttävää törmätä koulun käytävillä Kalevi Ahoon, Einojuhani Rautavaaraan, Joonas Kokkoseen ja moneen muuhun tuttuun nimeen vihkostani. Kuitenkin vielä, kun olin päässyt töihin Sulasoliin, löytyi aina vain uusia nimiä. Nimien määrä vain kasvoi sitä mukaa, kun uutta säveltäjäpolvea kehittyi ja astui kuvioihin.
Ensimmäinen kohtaaminen
Hieman toistakymmentä vuotta opintojeni aloittamisen jälkeen olin erään kuorosävellyskilpailun sihteerinä. Tuossa kilpailuissa eräs uusi nimi menestyi ja jäi tietoisuuteeni ja lopulta läheiseksi yhteistyökumppaniksi.
Juhani Komulainen opiskeli sävellystä Miamissa ja myöhemmin Sibelius-Akatemiassa. Pianistina hän toki kirjoittaa luontevasti teoksia pianolle, mutta hänellä on myös erinomainen kyky kirjoittaa kuoromusiikkia ja laajemminkin vokaalimusiikkia. Hän on lisäksi menestynyt tietääkseni kaikissa sävellyskilpailuissa, joihin on osallistunut.
Juhanin tekstit ovat hyvin monipuolisista lähteistä ja hän suosii suomalaista runoutta. Toki hänen teoksiinsa on valikoitunut tekstejä myös maailman kirjallisuuden isoilta nimiltä, mutta minusta tuntuu, että hän on luonut herkimmät sävelityksensä suomalaisten sanansäilän taitajien teksteihin.
Komulaisen teoksia Sulasolin katalogiin
Juhani Komulaisen ensimmäinen teos Sulasolin katalogissa on vuoden 1982 Piae Cantiones -sävellyskilpailussa palkittu teos Salve, flos et decor sekakuorolle. Se muistuttaa tyyliltään Einojuhani Rautavaaran kenttätekniikkaa hyödyntäviä sävellyksiä, mutta vain 8-äänisenä se ei aseta liian suuria vaatimuksia esittäjistöille.
Varsinaisena läpimurtoteoksena kuorokentälle tuli vuoden 1993 sävellyskilpailussa menestynyt teos Three Sonnets of Shakespeare. Se sai sekakuorojen suuren suosion ja yhä tänäänkin teos, laulusarja, on voimissaan. Toki jotkut piirit moittivat kyseistä laulusarjaa amerikkalaissävyiseksi viihdemusiikiksi, mutta omasta mielestäni se on kaukana siitä.
Sävyjä ehkä tietenkin on, mutta se omalta osaltaan vapautti sävellysilmapiiriä olemaan helposti lähestyttävää ja yleisöystävällistä, mutta silti vaativaa ja teknistä osaamista edellyttävää.
Paikkansa vakiinnuttanut säveltäjä
Noiden vuosien jälkeen Juhani Komulainen on vakiinnuttanut paikkansa yhtenä maamme suosituimmista kuorolle kirjoittavista säveltäjistä. Yksi mainio esimerkki hänen tuotannostaan on suurta suosiota nauttiva sekakuoroteos Vinternatten.
Itse koin puhuttelevan elämyksen Helsingin saksalaisessa kirkossa, kun müncheniläinen kuoro esitti Juhanin teoksen The Song of Solomon. Vavahduttava teos.
Säveltäjän herkästä puolesta esimerkiksi sopii pikkuinen laulu Herra, minun valoni. Se on vain kahdeksan tahdin mittainen säkeistöiltään, joita laulussa on neljä. Laulu täytyy kuitenkin ajatella yhtenä 32 tahdin mittaisena teoksena esimerkiksi pianissimossa aloittaen pikkuhiljaa voimistaen, kunnes noin kolmannen säkeistön puolivälissä saavutetun huipun jälkeen laskeudutaan pehmeästi loppuun.
Reijo Kekkonen
Sulasolin kustannusjohtaja ja
intohimoinen partituurien keräilijä
Sekaäänisille kuoroille
Ave maris stella (S1137)
Cycle sur St. Martin (S0737)
Four Ballads of Shakespeare (S0432)
Jesu Christe pie (S0682)
Keltainen nocturne (S0645)
Le Panneau – The Panel (Fantaisies Décoratives I) (S724A)
Les Ballons – The Balloons (Fantaisies Décoratives II) (S724B)
My Redeemer lives (S2226)
Resonet in laudibus (S2366B)
Rukous matkalle lähdettäessä (S2227)
Sade (S0549)
Shall I Compare Thee (S0792)
Miesäänisille kuoroille
Hiljainen kumina syvällä ylläni (S1533)
Hiljaisuus (S2998)
Metsä palaa (S2966)
Metsässä (S2918)
No longer mourn for me (S2523)
Diskanttikuoroille
Call of the Sea (S0794)
Gli stafilococchi (S1690)
Herraa hyvää kiittäkää (S1002B)
Hope is (S1657A)
Mysterium (+ orch) (S0908)
Rakastettuni minusta poispäin (S1374)
Ruhtinaan nuorimman tyttären merkintöjä poimimistaan niittykukista (S1373)
Sade (S0549A)
Shakespearean Settings (S0418)
Suvikuvia (S0421)
Thornless Roses (S2667)
Vocalise (S0620)
Reijon nuottivinkit on juttusarja, jossa Sulasolin kustannusjohtaja Reijo Kekkonen jakaa asiantuntemustaan Sulasolin laajasta nuottivalikoimasta ajankohtaisiin teemoihin paneutuen. Sarjan aiemmat osat ovat Talvilauluja, Kalevala-aiheisia lauluja ja Kielet.
Reijo Kekkosen kuva: Markku Pihlaja
Juhani Komulaisen kuva: Jonna Virtanen