Maailmanmaineen saavuttanut ruotsalainen a cappella -yhtye The Real Group uudistuu kenties yllättävällä tavalla eli vaihtamalla laulajistonsa. Viimeisen yhtäjaksoisesti mukana olleen perustajajäsenen Anders Edenrothin 37 vuotta kestänyt ura tenoristemmassa tuli päätökseensä joulun alla Södra Teaternissa Tukholmassa, ja samassa yhteydessä yhtyeen jätti myös jo aiemmin hetken poissa rivistä ollut altto Katarina Henryson.
Jo Adolf Fredrikin musiikkikoulussa toisiinsa tutustuneet laulajat perustivat Tukholman Kuninkaallisessa musiikkiakatemiassa opiskellessaan lauluyhtyeen tutkintovälineekseen, ja The Real Group olikin lajissaan maailman ensimmäinen yhtye, jonka jäsenten lauluopintosuoritukset hyväksyttiin tässä muodossa. Jazz-, pop- ja kansanmusiikkien yhdistelmistä oman genrensä luonut joukko saavutti pian kansainvälistä kuuluisuutta. Sen esikuviksi on mainittu King’s Singersin tai Swingle Singersin tyyppisiä a cappella -kokoonpanoja, mutta alusta asti se on eronnut näistä tekemällä merkittävän osan esittämistään kappaleista itse, eikä ole juurikaan lainannut ulkopuolisia sovittajia myöskään muiden tekemiä kappaleita versioidessaan.
The Real Group tunnetaan mukaansatempaavasta lavashowstaan, mutta se on menestynyt myös levymyynnissä. Ruotsalainen duurivoittoinen musiikkimaisema näinkin versioituna on saavuttanut asiakasryhmänsä.
Jäähyväislaulut täydestä sydämestä
Anders Edenroth ja Katarina Henryson olivat The Real Groupin viimeiset aktiivikokoonpanossa mukana laulaneet perustajajäsenet. Edenroth ei koskaan varsinaista taukoa yhtyeestä ollut pitänytkään, Henryson jätti sen ensimmäisen kerran jo kuusi vuotta sitten, mutta palasi vielä kuluneen syksyn Ruotsin kiertueelle.
– On ollut suuri ilo saada olla mukana tässä. Nyt on nostalginen, sentimentaalinen olo. Tunnen toki ylpeyttä menneestä ja samalla siitä, että saamme antaa uusille laulajille näin hyvän työvälineen, Anders Edenroth summaa keikkauraansa. – Mutta nämä viimeiset konsertit haluan vielä laulaa täydestä sydämestä.
Edenroth on ollut vuosikymmenten mittaan ryhmän tuotteliain säveltäjä ja sovittaja, mikä osaltaan takaa sen, että hänen kädenjälkensä näkyy vahvasti sen soinnissa vastaisuudessakin.
Uusi alku täydellä motivaatiolla
Viimeisten perustajajäsenten poistuminen riveistä jätti The Real Groupille kaksi vaihtoehtoa, joko olisi pitänyt lopettaa aktiivinen konserttitoiminta tai etsiä kokonaan uusi laulajisto. Jälkimmäinen vaihtoehto oli käytännössä oikeastaan ainoa toteutettavissa oleva, ja sopivan porukan kokoon haaliminen tarjosi koko ensemblelle yhden kiintoisan lisätyön keikkakatkon aikana.
– Läsnäolo lavalla ja äänten balanssi ratkaisivat uusien jäsenten valinnan, unohtamatta motivaatiota, joka tällaiseen projektiin lähtijällä on yhtä tärkeä tekijä kuin oma lauluäänikin, Anders Edenroth toteaa pohtimatta yksityiskohtaisemmin sitä, millainen prosessi itsensä ja lähimpien yhteistyökumppaniensa elämäntyön jatkajien valinta oli. Osaavia hakijoita oli runsaasti, mutta uusi tiimi löytyi lopulta aika helposti tarjokkaiden erilaisia variaatioita testaillen.
– Meille on ainakin suuri helpotus, että tunsimme toisemme aiemmasta yhtyeestämme. Tässä on samalla kertaa meille uusi mahdollisuus ja velvollisuus yleisöä kohtaan, tuumivat Ruotsin kiertueella The Real Groupin riveissä tositoimiin päässeet sopraano Clara Fornander ja baritoni Axel Berntzon. He korostavat, että yhteisten ideoiden kehittely kappaleiden luomisprosessin aikana tulee pysymään The Real Groupin toimintakulttuurin osana vastaisuudessakin.
Ainakin jokin merkittävä osa Anders Jalkéukseen aikaisemmin henkilöityneestä lavahuumorista tuntuu periytyneen Berntzonille, joka pääsi joulukiertueella esittämään myös puhallinsoittajan taitojaan.
Koulutustapahtumat elpyvät tutuin voimin
Vaikka yhtyeen laulajaroolit ovatkin siirtyneet uusille henkilöille, säilyy sen taustalla vahvasti neljä alkuperäisjäsentäkin. The Real Groupin musiikillisen ”tuoteperheen” omistajina ja johtajina jatkaa perustajatiimi Jalkéusta lukuun ottamatta. The Real Group Academy pitää vastakin koulutustapahtumiaan, ja niissä toimivat ohjaajina myös aiemmilta ajoilta tutut laulajat. Akatemian seuraava iso lauluyhtyefestivaali on määrä pitää Tukholmassa 18.–21. elokuuta, ja siihen otetaan jo ilmoittautumisia vastaan.
Margareta Bengtsonin ja Anders Edenrothin monipuoliset artistiurat jatkuvat tahoillaan, samoin puolisonsa sellisti Svante Henrysonin kanssa duokeikkoja tekevän Katarinan, joka toimii myös kuoronjohtajana. Peder Karlsson on rytmisen kuoronjohdon opettajana Det Jyske Musikkonservatoriumissa Aarhusissa Tanskassa ja toimii myös The Real Group Academyn koulutusvastaavana. Anders Jalkéus on siirtynyt kirkkomuusikon tehtäviin. Myös yhtyeen myöhemmät vakituiset jäsenet Emma Nilsdotter, Morten Vinther ja Jānis Strazdiņš jatkavat musiikkiuriaan tahoillaan.
Resepti, joka pitää esittää
Edenrothin mukaansatempaava jammailubiisi Chili con carne on ollut niin pitkään erottamaton osa The Real Groupin ohjelmistoa, että se on käytännössä aina pakko esittää. Ainakaan Katarina Henrysonin mieleen ei tule viimeksi kuluneen runsaan kolmenkymmenen vuoden ajalta yhtään keikkavetoa, johon kappale ei olisi kuulunut. Taannoin siihen tehtiin myös vaihtoehtoinen teksti, ruotsalaisen joulupöydän jälki
ruokaherkkuun viittaava Ris à la Malta, jota on käytetty kotiyleisön edessä joulun alla.
– Harvempi enää edes muistaa, että Chili con carne oli alkujaan instrumentaali. Se tosin vakiintui laulettuna versiona ohjelmaamme hyvin nopeasti, eikä alkuperäistä versiota koskaan levytetty, Edenroth muistelee.
The Real Group tallensi ensimmäisen versionsa meksikolaisesta reseptistä pitkäsoittolevylle Nothing but the Real Group jo vuonna 1989. Kappale on myös kokoelmatallenteilla.
– Tämän laulun esittäminen jatkossakin, ikuisesti (i evighet!) on tämän yhtyeen kaikkien laulajistojen velvollisuus, Henryson toteaa hyvin vakavin ilmein, ja uudet laulajat nyökkäävät.
Merkkivuosia The Real Groupin taipaleella
1984 Margareta Bengtsson (myöhemmin Jalkéus), Katarina Stenström (nykyään Henryson), Anders Edenroth, Peder Karlsson ja Anders Jalkéus perustavat The Real Groupin Tukholman Kuninkaallisessa Musiikkiakatemiassa opiskellessaan.
1987 Yhtyeen ensimmäinen pitkäsoittolevy, nimeltään enteellisesti Debut, ilmestyy. Levyn materiaali on vielä pääasiassa lainattua.
1991 Kolmannen levyn Röster materiaali on jo melkein kokonaan yhtyeen jäsenten omaa musiikkia.
1993 Yhtye osallistuu yhdessä Ruotsin tunnetuimman revyykoomikko Povel Ramellin kanssa tämän show-ohjelmaan Knäpp igen.
2002 Uudenlaisia näkökulmia ruotsalaiseen kuoromusiikkiin käsittänyt levy Stämning julkaistaan yhteistyössä yhtyeen jäsenten entisen opettajan, kuoromestari Eric Ericsonin kanssa.
2008 Tribuuttilevy Povel Ramellin tuotannosta ilmestyy, Margareta Jalkéus jättää yhtyeen ja hänet korvaa Emma Nilsdotter.
2010 Peder Karlsson siirtyy yhtyeen yhteydessä toimivien koulutuspalvelujen vetäjäksi. Baritoniksi tulee tanskalainen Morten Vinther Sørensen.
2015 Anders Jalkéus jättää yhtyeen ja hänet korvaa latvialainen Jānis Strazdiņš.
2016 Katarina Henryson jättää yhtyeen ja hänet korvaa Lisa Östergren.
2020 Yhtyeen toiminta sekä keikkalavoilla että koulutustapahtumissa pysähtyy täydellisesti koronapandemian myötä.
2021 ”The Real Group 2.0”-päivitys tuo riviin viisi uutta laulajaa, joista sopraano Clara Fornander, baritoni Axel Berntzon ja basso Daniele Dees ottavat paikkansa saman tien, altto Joanné Nugas ja tenori Johannes Rückert Becker vuoden 2022 alusta. Katarina Henryson palaa yhtyeeseen vielä Ruotsin kiertueen ajaksi, jonka jälkeen hän ja Anders Edenroth jättävät keikkavastuun nuoremmille.
Mainittujen henkilöiden lisäksi The Real Groupin riveissä ovat lyhyempiä jaksoja tuurausluonteisesti laulaneet sopraanot Jeanette Köhn, Johanna Nyström ja Kerstin Ryhed Lundin sekä baritoni Anton Forsberg.
Teksti ja kuvat Mikko-Oskari Koski
Juttu julkaistu alunperin Sulasol-lehdessä 1/22.
Koko lehden voit lukea Lukusalissa. Sinne pääset klikkaamalla tästä.