Kaija Nuoranteen kesä oli rentouttava. Hän vietti kesää sekä Saksassa että Suomessa, nautti läheisten seurasta ja kauniista säistä sekä meren läheisyydestä.
— Saan eri-ikäisten lähimmäisten kanssa vietetystä ajasta elämääni paljon iloa, inspiraatiota ja voimaa, hän toteaa.
Uusien alkujen syksy
Kaija ja Timo Nuoranne muuttivat Saksaan kahdeksan vuotta sitten, kun Timo sai kuoronjohdon professuurin Düsseldorfista. Viime kesäkuun loppuun asti – Saksassa lukukausi kestää pitempään kuin Suomessa – Kaija työskenteli Düsseldorfissa Akademie für Chor und Musiktheater -nuorisokuoron äänenmuodostajana. Kuoro tekee paljon kantaesityksiä ja toimii myös oopperan lapsikuorona. Aikuisia hän koulutti äänenmuodostamiseen perinteikkäässä Musikvereinin kuorossa, joka vastaa Helsingin Musiikkitalon kuoroa. Äänenmuodostustyön lisäksi hän opetti laulua naapurikaupunki Hildenin musiikkiopistossa ja toimi lisäksi suomalaisen seurakunnan kanttorina.
— Hyvästelin neljä työpaikkaani Saksassa, ja se tarkoitti paljon tunteikkaita jäähyväisiä, Nuoranne kertoo.
Nyt syksyllä Nuoranteella onkin edessä muutoksia, sillä hän alkaa viettää enemmän aikaa Suomessa töiden vuoksi. Toinen koti säilyy kuitenkin edelleen Saksassa ja suunnitelmissa on jatkaa siellä myös töitä ajoittain pienten projektien ja workshop-opetuksen kautta.
Nuoranne on toki aiemminkin viettänyt Suomessa paljon aikaa, sillä hänellä on koko ajan ollut joitakin oppilaita myös Suomessa. Näiden oppilaiden kanssa yhteistyö jatkuu edelleen, mutta rinnalle tulee lisäksi töitä laulunopettajana Sibelius-Akatemiassa sekä Helsingin Konservatoriossa.
Uutta ja vanhaa
Täysin uuteen Nuoranne ei kuitenkaan hyppää. Sekä Sibelius-Akatemia että Helsingin Konservatorio ovat hänelle tuttuja paikkoja jo entuudestaan.
— On mielenkiintoista nähdä miten asiat ovat Sibelius-Akatemiassa taukoni aikana muuttuneet, jos ovat. Konservatorio oli ihan ensimmäinen työpaikkani, opetin siellä pianonsoittoa urani alussa, joten sinne on vielä jännittävämpi mennä katsomaan mikä on ennallaan ja mikä on muuttunut. Itse työn sisältö ei oikeastaan muutu, laulun opettaminen on samanlaista kaikkialla, Nuoranne toteaa.
Nuoranne luottaa kuitenkin yksilölliseen opetukseen: Ei ole yhtä muottia, johon kaikki sopisivat. Aina opetetaan tekniikkaa ja tulkintaa, mutta ohjelmisto ja päämäärät pitää valita ihmisen mukaan.
Vaikka työ on periaatteessa aina tekniikan ja tulkinnan opiskelua, se on Nuoranteen mielestä silti aina mielenkiintoista, sillä jokainen oppilas on erilainen yksilö ja oma persoonansa, joka uusiutuu viikosta toiseen. Tämä saa myös opettajan uusiutumaan ja löytämään uusia puolia itsestään.
Opettaminen
Opettajana Nuorannetta inspiroi ja kannustaa oikeiden tekniikkojen ja työkalujen löytäminen. Niiden avulla saadaan esille oppilaan yksilölliset vahvuudet, taidot ja persoonan parhaat puolet. Nuoranteen tavoitteena on, että jokainen löytäisi laulamiselleen kulloiseenkin kehitysvaiheeseen sopivimman ympäristön, ohjelmiston ja työtavat.
Nuoranteen vahvuudet laulunopetuksessa ovat pohjaton kiinnostus ja työn rakastaminen. Laulaminen on laaja kokonaisuus, jonka lopputulokseen vaikuttavat lukemattomat asiat.
— Laulaminen on tulkinnan, tekniikan ja laulajan persoonan yhteispeliä, hän summaa.
Tämä näkyy myös Nuoranteen omassa tekemisessä. Eniten hän nauttii monipuolisista, viitteellisesti dramatisoiduista konserttikokonaisuuksista, joihin liittyy muutakin kuin laulamista. Nuoranteelle kokonaisuus on tärkeä ja siihen liittyy vahvasti myös yleisö. Parhaat konserttikokemukset ovatkin olleet niitä, joissa myös yleisö on hengittänyt musiikkia ja elänyt voimakkaasti esityksen mukana.
Laulajan käsikirja – Matkalla esiintyjäksi
Opettaessaan Tuusulassa Nuoranne huomasi, että hänen oppilaillaan olisi tarvetta oppaalle, josta saisi inspiraatiota ja käytännön ohjeita kokonaisvaltaiseen esiintymiseen. Nuoranne halusi jakaa oivalluksiaan ja niin syntyi ajatus käytännönläheisen oppaan kirjoittamisesta.
— Halusin kirjasta kompaktin ja helposti ymmärrettävän. Se on kätevä sujauttaa laukkuun mukaan.
Idea kirjasta oli siis pyörinyt mielessä jo monta vuotta, mutta koronaviruksen aiheuttamat sulkutilat sysäsivät varsinaisen kirjoitusprosessin liikkeelle. Oli aikaa kirjoittaa!
Alun perin oppaan oli tarkoitus keskittyä erilaisten ohjelmistojen luomiseen, mutta kirjoitusprosessin aikana sisällön teemat laajenivat. Esiintyminen ja sen kaikki eri osa-alueet ovat keskiössä, mutta mukana on myös vähän laulutekniikkaa. Oppaassa konserttia käsitellään kokonaisuutena ja se antaa vinkkejä ja ohjeita siihen, mitä kaikkea olisi hyvä ottaa huomioon. Aiheita ovat muun muassa ulkoa opettelu, esiintymisen harjoittelu, konsertin juontaminen, kirkossa laulaminen ja laulajan terveys.
Kenelle?
Opas sopii kaikille laulusta kiinnostuneille: opiskelijoille, harrastajille, ja laulunopettajille. Vaikka opas keskittyy klassiseen puoleen, muidenkin tyylilajien laulajat voivat käyttää sitä.
— Kun idea oppaaseen syntyi, minulla oli mielessäni harrastajaoppilaani. Uskon kuitenkin, että erityyppiset ja -tasoiset laulajat voivat löytää siitä ideoita ja inspiraatiota esiintymiseen. Toivon, että lukija saa luottamusta omaan persoonalliseen tekemiseen ja sen monipuolistamiseen. Musiikin tekemisessä on yhtä monta erilaista tapaa kuin on tekijää, myös klassisessa, Nuoranne taustoittaa.
Myös kuoronjohtajat ja kuorolaiset voivat hyödyntää opasta omassa tekemisessään. Nuorannetta ilahduttaa se, että Suomessa kuorot ovat jo pitkällä konserttikokonaisuuksien luomisessa ja täällä kokeillaan rohkeasti erilaisia konsepteja. Suomessa luodaan paljon uutta kuoromusiikkia ja kenttä on vahva. Oppaan avulla myös kuorot voivat inspiroitua ja saada uusia ideoita omaan tekemiseensä.
Laulajan käsikirja – Matkalla esiintyjäksi saatavilla Sulasolin verkkokaupasta ja nuottimyymälästä hintaan 29,70 €.
Juttu julkaistu alunperin Sulasol-lehdessä 3/22.
Lehden verkkoversioita pääset lukemaan klikkaamalla tästä.