Grex Musicus – tunne, jonka kuulet

Juttu julkaistu alun perin Sulasol 3/21 -lehdessä.

Grex Musicus sai alkunsa, kun joukko Sibelius-lukion kamarikuoron entisiä kuorolaisia halusi jatkaa laulamista yhdessä Marjukka Riihimäen johdolla. Ryhmä jakoi rohkeuden, ilon ja intensiteetin, minkä ansiosta kuoro syntyi ja kehittyi nopeasti. Vahva yhteys oli muodostunut jo lukiossa ja porukka oli kuin yhtä perhettä heti alusta lähtien. Vaikka kokoonpano on vuosien varrella muuttunut, Grex Musicuksen vahva soundi ja yhdessä tekemisen ilo on säilynyt. Haastattelimme kuoron perustajaa ja johtajaa Marjukka Riihimäkeä ja pitkäaikaista kuorolaista Laura Hirstoa. He kertoivat, mikä tekee Grexistä Grexin.

Grex on aina ollut ennakkoluuloton ja avoin erilaisille ehdotuksille ja haasteille. Kuoron laulajat ovat taitavia ja innostuneita kokeilemaan uusia ja erilaisia ilmaisutapoja ja esiintymään yllättävissäkin paikoissa. Kuoron jäsenistössä on ollut myös paljon taitavia sovittajia ja säveltäjiä, jotka ovat omalta osaltaan rikastuttaneet kuoron ohjelmistoa. Myös sen jälkeen, kun ovat itse jättäneet roolinsa Grexin laulajana.

Kuoroa on muovannut tietysti myös alusta asti puikoissa ollut Marjukka Riihimäki. Hän on luotsannut kuoroa monipuoliseen äänelliseen ilmaisuun erilaisten projektien kautta. ”Kuoronjohtaja luo tietyt raamit, joissa kuoro toimii, mutta kuoron sielu muodostuu kaikkien osallisten hyvästä yhteishengestä.” Marjukka toteaa.

Hän on pitänyt huolen siitä, että kuoron ohjelmisto on aina ollut monipuolinen. Grex Musicus on pitänyt konsertteja erilaisilla teemoilla ja kokoonpanoilla niin ulkomailla kuin kotimaassa. Ennakkoluulottomuutensa ansiosta Grex Musicus on päässyt tekemään poikkeuksellisia esiintymisiä isoilla areenoilla suomalaisten artistien keikoilla. Cheekin kanssa Olympiastadionilla ja Lahden mäkimontussa, Katri Helenan joulukiertueella sekä TATTOO-kiertueella Puolustusvoimien kanssa. Tällaisia tilanteita ei voi suunnitella etukäteen, niitä syntyy, koska kuoro on ollut rohkea kokeilemaan uutta.

Isojen areenoiden lisäksi Grex Musicus on myös esiintynyt pienissä ja intiimeissä tilaisuuksissa esimerkiksi Argentiinan ja Iso-Britannian kiertueillaan. Kirkkokonserteissa on saattanut olla vain kourallinen yleisöä, mutta tunnelma on ollut käsin kosketeltavissa ja monen kuorolaisen mieleenpainuvimmat hetket ovat juuri näistä esiintymisistä.

Ammattimaisesti ja tunteella

Grexissä tehdään musiikkia tunteella ja tinkimättömällä asenteella, mutta samalla sekä johtajalle että kuorolaisille on ollut tärkeää se, että kuorossa oleminen on iloa tuottava kokemus. Liian ryppyotsaista meno ei saa olla, silloin kukaan ei viihdy. Marjukka on onnistunut säilyttämään visionsa Grex Musicuksesta laulajien ajoittaisesta vaihtumisesta huolimatta: kaikilla kuorolaisilla on aina ollut into ja halu laulaa ja tehdä musiikkia yhdessä, muuta ei tarvita.

Kuorossa on aina ollut mukana paljon musiikkialan opiskelijoita, mikä on tuonut mukanaan ammattimaisuutta. ”Grexissä on aina luotettu siihen, että kuorolaiset harjoittelevat omat stemmansa kotona, ja jos on joitakin vaikeampia paikkoja, niin niitä tehdään kotitöinä. Kuoron riveistä onkin kasvanut paljon musiikin ammattilaisia.” Laura kertoo.

Grex oli pitkään opiskeluikäisten laulajien kuoro, ja usein laulajat jäivät kuoron riveistä pois, kun opiskelut vaihtuivat töihin ja perhe alkoi kasvaa. Viime vuosina kuorossa on kuitenkin enenevässä määrin myös perheellisiä laulajia. Laura kertoo, että kuorossa on kehitetty eräänlainen filttiketju, jossa ollessaan voi osallistua harjoituksiin aina kun pääsee, mutta poissaoleminen ei ole filttiketjulaisen osalta suuri ongelma, koska häntä ei automaattisesti lasketa ns. keikkavahvuuteen. ”Tämä mahdollisti myös minulle sen, että olen voinut jatkaa laulamista Grexissä kahdesta äitiyslomasta ja yhdestä pidemmästä hyvälaatuisen aivokasvaimen leikkaamisesta seuranneesta sairauslomasta huolimatta.” Laura lisää.

Korona-ajan haasteet

Korona on vaikeuttanut myös Grexin harjoituksia ja juhlakonserttiin on valmistauduttu osittain virtuaalisesti. Virtuaalisten harjoitusten lisäksi on harjoiteltu pienemmissä ryhmissä ja säiden salliessa kokoonnuttu myös ulkona. Poikkeusaikana on ollut entistä tärkeämpää olla läsnä ja kuunnella toisia.

Myös uusia kappaleita on harjoiteltu virtuaalisesti. Harjoittelun apuna on käytetty Soundtrap-sovellusta, johon on äänitetty stemmoja, joita jokainen on voinut hyödyntää omassa harjoittelussaan. ”Ensimmäiset etäharjoitukset jännittivät minua etukäteen,” Marjukka toteaa ja jatkaa, ”mutta kuorolaiset kannustivat ja loppujen lopuksi kaikki meni hyvin.”

Juhlakonsertti

Grex Musicuksen juhlakonsertti tulee olemaan taattua Grex-henkeä. Konsertin ohjelmisto koostuu tärkeistä kappaleista kuoron matkan varrelta ja neljästä tilausteoksesta. Uusia kappaleita konserttiin ovat säveltäneet Jussi Chydenius, Virpi Eroma, Jukka Nylund ja Jarkko Riihimäki. Kaikki ovat olleet tavalla tai toisella mukana Grex Musicuksen matkalla.

Matkalla-konsertti on Marjukalle viimeinen juhlakonsertti ja luonnollisesti tunteikas ehkä vähän haikeakin hetki. Työ Grex Musicuksen puikoissa kuitenkin jatkuu juhlakonsertin jälkeenkin ja keväälle on jo uusia suunnitelmia. Tulevaisuudessa Marjukka toivoo, että Grex Musicuksen sielu jää elämään, kehittymään ja olemaan suurella sydämellä, kuten tähänkin saakka.

Grex Musicus – Matkalla
Juhlakonsertti
Helsingin Kulttuuritalolla
la 23.10.2021 klo 18.00

Grex Musicus -kuoro uima-altaan reunalla hämärässä valaistuksessa päällään mustat esiintymisasut.
Grex Musicuksen Vesikonsertti Yrjönkadun uimahallissa Helsingissä 2012

 

Kuoronjohtajan 5 kohokohtaa

  1. Se intensiteetti, ilo ja rohkeus, joka synnytti kuoron 1991.
  2. Produktio: Olli Kortekankaan ja koreografi Päivi Järvisen kanssa toteutettu ”Movement Echoing”, 1997
  3. Kilpailu: Tampereen Sävel: 3 kultaleimaa ja Grand Prix, 2005
  4. Konsertti: Reddress Tuusulanjärven kamarimusiikissa, 2008
  5. Yhteiskonsertti: Monte Carlo Philharmonics -orkesterin kanssa Monacossa 2019. ”Tilassa oli uskomaton akustiikka.-”

 

Kuorolaisten mietteitä Grex Musicus -kuorosta

Miten Grex Musicus eroaa muista kuoroista?

”Minusta Grex eroaa muista kuoroista sillä, että Grexillä on hyvin vahva ja itsevarman rento oma identiteetti, joka rakentuu tasamäärin musiikillisesta taidosta ja vankasta yhteisöllisyydestä. Siitä, että kuorolaisilla on hauskaa yhdessä, punoutuu vahva luottamussuhde kuorolaisten välille. Sen ansiosta musiikin tekemisessä on läsnä vaivattomuuden riemua.

Yksi elähdyttävimpiä kokemuksiani kuorossa on ollut esiintyminen Buenos Airesin matkalla pikkuruisessa kirkossa, joka oli tupaten täynnä ja me lauloimme suomalaisia joululauluja. Yleisön ja kuoron yhteiseen tilaan syntyi ihan uskomaton ja ainutlaatuinen väre, joka pysyi yllä koko konsertin. Sekä laulajat että kuulijat saivat vain levätä musiikin päällä, se jännite oli ihan ihmeellistä ja rikkumatonta. Taikaa.”

Nelli Iivanainen, Grex Musicuksen riveissä vuodesta 2009, puheenjohtajana vuodesta 2020

Kuoromatkat ovat yhteisen polun huipentumia

”Vuosien varrelta on jäänyt erityisesti mieleen tietyt kuoromatkat, kun olemme käyneet ulkomailla kuorokilpailuissa taikka festivaaleilla. Varsinainen kuoromatkahan on oikeastaan vain tietyn yhteisen polun huipentuma; sen eteen on tehty yhdessä töitä, opeteltu uutta ohjelmistoa ja hiottu saundia. Siinä samalla myös kuoro kasvaa ryhmänä yhteen ja yhteinen historia kirjoittuu.

Esimerkiksi Kuubassa kävimme konsertoimassa Santiago de Cubassa yhdeksänkymmentäluvun lopulla. Saimme silloin harjoitella lyhyen ajan kuubalaisen kuoron kanssa. Nuotteja ei ollut, ja meille kerrottiin, että kuubalaiset kuorot yleensä opettelivat kappaleen ja omat stemmansa korvakuulolta. Kuorolla saattoi olla yksi nuotti käytettävissä.

Mekin saimme harjoitella heidän kanssaan kuubalaista laulua sitten siten, että joka toinen laulaja kuororivissä oli grexiläinen ja joka toinen oli kuubalaisen kuoron laulaja vastaavasta stemmasta. Kuubalainen kuoro alkoi laulaa kappaletta, ja me ensin kuuntelimme, ja lähdimme lauluun mukaan vähitellen, kun oman stemmamme melodia alkoi tulla tutuksi.

Etelä-Afrikkaan suuntautuneella matkalla taas saimme yksityistyöpajan afrikkalaiselta naiselta, jonka ääniala oli niin laaja, että hän pystyi lähes vaivatta laulamaan eteen kunkin sekakuoron stemman sopraanosta bassoon. Samalla Etelä-Afrikan reissulla pääsimme myös vierailemaan orpokodissa, jossa lauloimme muutaman kappaleen. Mieleen jäi lämpimästi se, miten tuon orpokodin oma kuoro sitten vuorostaan esitti meille muutaman oman valloittavan laulun.”

– Laura Hirsto, Grex Musicuksen riveissä vuodesta 1994